Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Talarbyrå som lyfter konferensen

Trenden att anlita en talarbyrå för att hyra in en talare till konferensen för inspiration och nya insikter håller i sig. Den som vill boka in ett namn med lyskraft måste vara ute i god tid, minst ett par, tre månader. Framförallt gäller det att hitta den föreläsare som kan tillföra det rätta för det rätta tillfället. Men tyvärr blir många lite rädda när en talarbyrå föreslår ett mer okänt namn.

För 15 år sedan startade Christina Mace talarbyrån Mace Speakers och tillförde marknaden för talarbyråer en ny aktör. Ett modigt kast vid mogen ålder. Ja, hon är väl lite galen, men det som gör branschen för talarbyråer så spännande är utmaningen att åstadkomma ett lyft för ett antal personer. Alla behöver vi ju en mental vitamininjektion då och då.

talarbyrå

 

Talarbyråerna är en amerikansk företeelse, som snabbt växt till sig också på den svenska marknaden. I USA kalas talarbyråer för ”speakers bureaus”, och Christina Mace drar en del paralleller med försäkringsmäkleri, där hon själv verkat under en längre tid. I början fanns en viss misstänksamhet från företagens sida, men den släppte efter hand som man upptäckte att mäklarna fyllde en funktion. Hon menar att det är samma sak med talarbyråer. Vi analyserar uppdragsgivarens behov och har en bättre översikt över vad som finns på marknaden, vad en talare står för och vad som är aktuellt just nu. Kontaktnätet är större.

En talarbyrå är som ett smörgåsbord

En talarbyrå bygger upp ett smörgåsbord av karismatiska personer från kultur, samhälle och vetenskap. Målet hos Mace Speakers talarbyrå är att lyssna på så många talare som möjligt.

Omvärldsbevakningen är naturligtvis också väldigt viktig hos en talarbyrå. Vi läser många böcker – många bra talare är också författare. Och ibland får vi som talarbyrå rekommendationer via vänner och bekanta. Eftersom vi har bott mycket utomlands har vi också många internationella kontakter.

Prislappen för en talare ligger från 10.000 kronor och sedan är himlen taket. Men de flesta, såväl svenska svenska som utländska ligger i spannet 20.000 kronor – 50.000 kronor.

Ett företag som har färre än 20 personer hyr sällan in en talare, men däremot är det inte ovanligt att en mindre ledningsgrupp hyr in en exklusiv talare. Trenden just nu går mot talare med mer medarbetaranpassade ämnen som personligt ansvar, arbetsmiljö och digital marknadsföring. Men även CRM, miljö, varumärke och socialt entreprenörskap är heta.

En talare säljer sig själv men allt fler knyter upp sig till en eller flera talarbyråer, som sköter bokningar och kontakter. Vissa talare har exklusiva avtal med en talarbyrå som blir deras agent, vilket är ännu vanligare i USA och övriga Europa.

talarbyrå

Vilka talare är populärast hos Mace Speakers talarbyrå? Här är ett axplock:

Heta svenska talare hos vår talarbyrå

Cecilia Hed Malmström, polarguide och första svenska kvinnan vid Sydpolen. Föreläser bland annat om arbetsglädje, resor och äventyr.

Angela Ahola, Fil.Dr, föreläser om första intrycket, ickeverbal kommunikation, stereotyper och fördomar.

Gurra Krantz, seglare och författare. Föreläser om ledarskap, teamutveckling, mål och motivation.

Björn Ranelid, litteraturens Zlatan, föreläser om kommunikationsstrategi, mental träning och ordets kraft.

Olof Röhlander, föreläser om arbetsglädje, mental träning, motivation och mål.

Heta utländska talare hos vår talarbyrå

John Cleese, föreläser om kreativitet, förändringsprocesser och kommunikation över gränserna.

Richard Branson, föreläser om entreprenörskap, äventyr, filantropi, ledarskap  och varumärke.

Kevin Cottam, föreläser om balans i livet, kreativitet, personlig utveckling, event design, motivation och ledarskap

Du är alltid lika välkommen att kontakta Mace Speakers talarbyrå.

Ring 08-22 20 10 eller mejla info@macespeakers.se

talarbyrå